تاریخچه
هلیكوپتر تهاجمی آپاچی ساخت شركت بوئینگ برای ارتش آمریكا كه جایگزین هلیكوپترهای كبرا (AH-1 Cobra) شده و AH ابتدای نام هلیكوپتر مخفف Attacker Helicopter است .
در سال1972 ارتش ایالات متحده در حال آماده كردن طرح (AAH)برای هلیكوپتر پیشرفته تهاجمی (Advanced Attack Helicopter) بود و بعد از آماده شده این طرح مناقصه ای برای شاخت این هلیكوپتر برگزار شد و از میان 5 پیشنهاد ارائه شده 2 پیشنهاد گروه هیوز و شركت بل در نهایت مورد توجه مسئولان ارتش آمریكا قرار گرفتند و بعد از ساخت نمونه ابتدایی طرحهای این دو شركت در نهایت هم مدل 97/YAH-64 شركت هیوز بر مدل 409/YAH-63 شركت بل پیروز و برای طرح هلیكوپتر آپاچی برای ارتش آمریكا انتخاب شد .
![](http://www.army-technology.com/projects/apache/images/apache1111.jpg)
اولین پرواز نمونه اولیه هلیكوپتر آپاچی در 30 سپتامبر1975 بود اما تا سال 1982 و تا دریافت اولین سفارش نمونه ی دیگری از آن ساخته نشد
در سال 1983 اولین نمونه ساخته شده هلیكوپتر آپاچی در بیرون از ساختمان شركت هیوز در آریزونا ناپدید شد و بعدها معلوم شد كه سقوط كرده كه تاثیر بدی بر طرح و مسئولان شركت هیوز گذاشت . یك سال بعد از این حادثه مسئولان شركت مك دانل داگلاس طرح هلیكوپتر آپاچی را به مبلغ500 ملیون دلار از شركت هیوز خریداری كردند و این طرح بعد از ادغام دو شركت مك دانل داگلاس و بویینگ در سال 1996 طرح هلیكوپتر آپاچی از سوی صنایع هلیكوپتر بویینگ ادامه یافت .
آپاچی به عنوان پیشرفته ترین هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره در جهان شناخته شده است و در دو نوع با پسوند ای و دی عرضه می شود. آپاچی توانایی حمله به قلب نیروهای دشمن را در روز یا شب در تمام شرایط جوی داشته و قابلیت استفاده از انواع سلاح ها را داراست. ای اچ-64-دی نوع جدیدتر و پیشرفته تر این هلیکوپتر بوده که با نام آپاچی کمان دراز یا (لانگ بُو آپاچی) شناخته می شود . این سیستم جنگ افزار مخوف برای میدان های نبرد دیجیتالی آینده طراحی و ساخته شده است. از اصلی ترین اصلاحاتی که بر روی این هلیکوپتر انجام شده می توان به اضافه شدن رادار موج میلیمتری کنترل آتش (اف سی آر) موشک های هوا به زمین، فرکانس رادیوی شلیک کن-فراموش کن (لانگ بوُ هلفایر) که نیاز به نوع لیزری را مرتفع کرده است، موتورهای به روز شده، اویونیک و کابین یکپارچه شده اشاره کرد. سیستم رادار کنترل آتش (لانگ بُو ) که در بالای روتور اصلی آپاچی قرار گرفته متشکل از آنتن و ترانسمیتر بوده که به صورت چند حالته و موج میلیمتری است. طول موج کوتاه به علت ارسال پرتوهای باریک قابلیت مقابله با اقدامات متقابل دشمن را به وجود آورده است.
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Apache_DOS.jpg)
سیستم یکپارچه منطقی و آشکار:
تمامی کارهای رزمی سیستم DTU و دیگر سیستمها به روشی منطقی و آشکار به اطلاع کمک خلبان (افسر جنگ افزار ) میرسد. کلیدهای تمامی سیستمها یا روی نمایشگرهای چندمنظوره (MFD ) یا روی فرامین کمک خلبان قرار دارد. برای انتخاب حالتهای خود آشکار ساز بوده و کلیدهای چرخان و فشاری موجود روی دسته فرامین هلیکوپتر برای هدایت سنجشگرها و جنگافزار به کار میرود.
سنجشگرهای سیستم هدفیابی و نشانه گیری هدف در نور روز کار میکنند. یک دوربین تلویزیونی که دارای یک میدان باریک 50 دقیقهای و یک میدان دید گسترده 4 درجه ای و دوربینهای دید مستقیم با میدان دید 4 درجه و 18 درجه بوده و دارای جستجوگر و نشانه گذار لیزری می باشد. این سیستم برای انجام عملیات در شب از یک سنجشگر فروسرخ جلونگر (FLIR ) را می توان به نمایشگرهای چند منظوره متصل نمود. علاوه بر آن اطلاعات مربوط به هدفگیری و ناوبری را نیز می توان روی آشکارساز یادشده مشاهده کرد. اگر سنجشگرهای دید با میدان گسترده قادر به انجام وظیفه نباشند، از خروجی سیستم فروسرخ جلونگر(FLIR ) نیز می توان به عنوان یک منبع پشتیبانی کننده برای ( سیستم دید در شب برای خلبان )(PNVS )، که در کلاه خلبان نصب است استفاده نمود. تصویر به دست آمده از دوربین تلویزیونی و FLIR روی صفحه نمایشگر بسیار شفاف و روشن به نمایش درمیآیند و دارای بیشترین درشتنمایی ممکن بوده، جزییات هدف حتی اگر کیلومترها هم فاصله داشته باشد به راحتی روی صفحه نمایشگر قابل تشخیص می باشند، کلیدهایی که روی دستة فرامین قرار دارد به آسانی در دست خلبان و کمک خلبان جای می گیرند و در مقابل فرامین به راحتی واکنش نشان می دهند. کمکخلبان، برای اینکه بتواند از همة این کلیدها استفاده کند و آنها را به کار برد، باید چند ساعتی در یک کلاس زمینی، آموزشهای عملی را پشت سر بگذارد تا عملیات را به طور ناخودآگاه و حرفهای انجام می دهد. بدیهی است این عملیات چنان ساده نیست که یک خلبان تنها با نیم ساعت پرواز با این پرندة جنگجو بتواند آن را بیاموزد. تنها چیزی که در این نیم ساعت پرواز دستگیر وی میشود آن است که یقین می یابد این سیستمها بسیار کارامد هستند.
![](http://www.groovythemes.com/aviation/apache_helicopter-med.jpg)
دقت در پرواز:
در یک نمایش پروازی از آپاچی خواسته شده به نقطه ای خاص پرواز کند. ( به تک درختی در منطقه ای معمولی ) این تک درخت در 30 کیلومتری خارج از شهر دبی (محل این درخت در پروازی که روز پیش از آن انجام شده بود وارد حافظه هلیکوپتر شده بود ) قرار داشت. سیستم یاد شده بدون دخالت خلبان، هلیکوپتر را به 20 متری درخت رساند.
دقت و توانایی این سیستم ناوبری پیشرفته در حفظ پرواز ایستای هلیکوپتر چنان است که اگر هلیکوپتر به مدت 20 دقیقه پرواز ایستا انجام دهد و خدمه به انجام امور دیگری همچون استفاده از سیستم شناسایی و نشانه گیری هدف (TADS ) و شناسایی و رهگیری هدفهای گوناگون در اطراف بپردازد، هیچ گونه جابه جایی ناخواسته در هلیکوپتر احساس نخواهد شد. حفظ ارتفاع پروازی هلیکوپتر تا ارتفاع 1500 پایی (450 متری) بالاتر از سطح زمینی به وسیله رادار ارتفاع سنج صورت می پذیرد. اما هدایت و حفظ ارتفاع هلیکوپتر در پرواز، با سیستم فشارسنج هوا انجام می شود.
AH-64D همانند مدل پیش یعنی AH-64A مجهز به دوموتور توربوشفت T700-701C ساخت جنرال الکتریک می باشد. توان مداوم هر یک از موتورها 1410 کیلو وات ( 1890 اسب بخار در محور ) و توان اضطراری آن در مواقعی که هلیکوپتر ناگزیر است با یک موتور پرواز نماید، در حدود 1450 کیلووات می باشد. این ویژگی به نوع جدید اجازه می دهد تا در شرایطی که دمای هوا 50 درجه سانتیگراد و وزن هلیکوپتر 7305 کیلوگرم است، با یک موتور به پرواز ادامه دهد. ( بیشترین وزن این هلیکوپتر هنگام برخاستن از زمین در صورت پربودن مخازن سوخت در پروازهای جابه جایی در حدود 10110 کیلوگرم میباشد.)
گفتنی است وزن این هلیکوپتر هنگام انجام ماموریت جنگی حدود 9000 کیلوگرم است و این در حالی است که مخازن داخلی آن پر و 16 موشک هلفایر و 19 راکت 70 میلیمتری چند منظوره هایدرا
هر یک به وزن 25/12 کیلوگرم حمل شود و 600 گلوله 30 میلیمتری انفجاری قوی برای استفادة توپ نصب شده در پایین بخش دماغه ( چانه هلیکوپتر) روی آن سوار شوند و نیز مخزن سوخت خارجی آن با گنجایش 870 لیتر سوخت با آن همرا باشد. هلیکوپترAH-64D با چنین وزن و تجهیزاتی می تواند تا شعاع 30 کیلومتر پرواز نماید، 30 دقیقه در منطقه باقی بماند و سوخت اضافی برای 20 دقیقه پرواز اضطراری به همراه داشته باشد.
![](http://www.air-attack.com/MIL/ah64/ah64_header.jpg)
توانایی های رزمی:
اما پیشرفتهای واقعی هلیکوپتر AH-64D باید در تواناییهای رزمی آن جستجو کرد. پیشرفتهایی که اغلب با بهسازی در سیستمهای ماموریتی آن به دست آمده اند. پیشرفتی که از دیدگاه خدمة پروازی ( خلبان در صندلی عقب و کمک خلبان یا افسر جنگ افزار در صندلی جلو) بسیار مهم به نظر می رسد، آن است که در پیش روی هر کدام دو صفحه نمایشگر رنگی چند منظوره بزرگ (150×150 میلیمتر) قراردارد و از شلوغی نشان دهندههای نوع پیشین خبری نیست. تعداد کلیدهایی که در کابین خلبان و کمک خلبان در نوع AH-64Aوجود دارد حدود 1200 عدد می باشد و حال آنکه رقم در AH-64D به 200 کلید کاهش یافته است.
هدف اصلی استفاده از این آشکار سازهای جدید نمایش تنها داده های مورد نیاز خدمه است. یک مودم پیشرفته به خدمه پروازی اجازه می دهد با خلبانهای دیگر هلیکوپترهای آپاچی در حال پرواز، ارتباط داشته باشند و مبادلة هدف نمایند و نیز با پایگاه زمینی ارتباط برقرارکنند. علاوه بر آن این سیستم برای خدمة پروازی این امکان را فراهم میسازد تا با دیگر سکوهای کنترل هوابرد از قبیل سیستم راداری تجسسی و تهاجم به هدف مشترک E-8 ارتباط داشته باشند.
دستگاه تبادل داده (DTU ) در کابین عقب از یک کاست (کارتریج ) به ابعاد 150×100×20 میلیمتر استفاده می کند. این کاست را در یک پایگاه برنامهریزی نبرد، در روی زمین، از لحاظ شناسایی هدفها، مسیرها و غیره با آخرین اطلاعات تطابق می دهند. در این کاست می توان اطلاعات مربوط به 10 مسیر پروازی را ذخیره نمود. خلبان میتواند در هر یک از این مسیرها از 99 نقطة جغرافیایی بهره گیری نماید. علاوه بر ان در این کاست می توان اطلاعات مربوط به 50 هدف یا خطر بالقوة شناخته شده، 15 خط مرزی، 12 منطقة درگیری، 5 منطقة نبرد اصلی و یک منطقة آتش ممنوع را ذخیره سازی نمود. از طریق این سیستم، می توان سیستم جنگ افزار هلیکوپتر را ترکیب بندی نمود. شخصی دیگر می تواند همة داده های یاد شده را وارد کاست نماید و تحویل خلبان دهد. این کاست علاوه بر این می تواند اطلاعات مربوط به مختصات یک صد هدف که مورد حمله واقع شده اند را در خود ذخیره نماید و علاوه برآن همانند گذشته یک دستگاه ضبط ویدیویی نیز در هلیکوپتر وجود دارد.
دستگاه مبادلة داده ها (DTU ) به تک تک خلبانهای یک ناوگان از هلیکوپترهای آپاچی این امکان را می دهد که در صورت لزوم بتوانند نقش فرمانده عملیات جنگی را ایفا نمایند و هدایت دیگر هواپیماهای آپاچی در حال پرواز را برعهده بگیرند. تمامی اطلاعات مربوط به کاست حاوی داده ها را می توان از هلیکوپتری به هلیکوپتر دیگر منتقل نمود.
شخص دیگری از یکآپاچی دیگر می تواند هدفی را مشخص سازد و کار شلیک به طرف آن را به خلبان بسپارد. حتی بدون وجود رادار در هلیکوپتر می توان به هدفی که راداری دیگر مشخص کرده شلیک نمود. انتقال این داده از هلیکوپتری به هلیکوپتر دیگر با سرعت 16000 بیت در ثانیه صورت می گیرد.
سیستم DTU نقش عملیات غیرجنگی را نیز ایفا می نماید. تمامی مشکلات فنی و تعمیر و نگهداری به وجود آمده در پرواز در این سیستم ثبت میشود. حتی مشکلاتی که به وجود میآیند و به خودی خود رفع می گردند نیز ثبت میگردند.
ثبت تمامی این اطلاعات برمبنای یک پروندة زمانی میباشد.
سیستم Longbow می تواند عملیات شناسایی طبقه بندی و اولویت بندی ۲۵۶ هدف زمینی را به طور تمام خودکار و در تمام شرایط جوی و پیچیدگی محیط نبرد انجام دهد.این سیستم رادار کنترل آتش در بالای روتور اصلی آپاچی قرار دارد و متشکل از آنتن و ترانسیمتر است که به صورت چند حالته و موج میلیمتری است.
این سیستم در ۴ حالت مورد استفاده قرار می گیرد:
ATM: حالت هدف گیری هوائی
GTM: حالت هدف گیری زمینی
TPM: حالت تهدیدهای هوائی
BIT: سیستم آزمایش درونی رادار
سیستم TADSیا سیستم تصاویر اوپتیکی و تلوزیونی به همراه دید مادون قرمز از جلو برای خدمه ارسال میشودو سیستم تصاویرمادون قرمز در تمامی جهات را برای دید در شب به عدسی تک چشمی متصل به کلاه خلبان که در کابین عقب قرار دارد و یا کمک خلبان که در کابین جلو قرار گرفته شده می فرستد. هر دو سیستم بر روی برجک گردان یا ثابت بر روی دماغه ی هلیکوپتر نصب شده اند.
![](http://www.airforce-technology.com/projects/apache/images/apache5.jpg)
توسعه و بهینه سازی هلیكوپتر آپاچی :
دو نمونه از هلیكوتر در خدمت ارتش آمریكا هستند نمونه اول AH-64A یا همان نمونهابتدایی ساخته شده و نمونه دومدی AH-64D با لقب لانگ بو است .از این هلیكوپتر نمونه های B و C هم ساخته شده ولی هرگز وارد خدمت نشدند . انگلیس نمونه وست لند (Westland) از این هلیكوتر با كد (WAH-64) كه مدل سفارشی شده و تغییریافته هلیكوتر آپاجی مدل دی (AH-64D) است را برای ارتش این كشور تولید میكند .
ساختمان هلیكوپتر آپاچی به گونه ای طراحی و ساخته شده كه توانایی پایداری در تمام محیطهای جوی را دارد و خلبان هلیكوپتر میتواند با استفاده از سیستم پیشرفته (IHADSS) كه سیستم كشف و شناسایی و هدفگیری اهداف نصب شده در كلاه خلبان است در روز و شب و تمام شرایط آب هوایی به خوبی ماموریتهای خود را انجام دهد. (IHADSS مخفف Integrated Helmet and Display Sight System ). هلیكوپتر آپاچی از وسایل پیشرفته و دقیق دیگر مانند آخرین سیستمهای آیونیكی و الكترونیكی كه امكان شناسایی اهداف كاذب را به خلبان میدهد و دوربین مادون قرمز براب استفاده در شب و نقشه راهنمای زمین و موقعیت دیجیتال خودكار و سیستم مكان یاب (GPS) استفاده میكند .هلیكوپتر آپاچی از سیستم /15Y MOS 15X كه یك سیستم الكترونیكی تعمیر تسلیحات است به همراه سیستم MOS 15R برای راهنمایی خلبان برای پیروزی آسان در نبردها است هم استفاده میكند.
به طور عمومی هلیكوپترهای آپاچی بر خلاف ظاهر ترسناك و پر ابهت خود ضعفهای زیادی دارند كه با دانستن این نقاط ضعف میتوان به راحتی به آپاچی ضربه زد و حتی این هلیكوپتر را نابود كرد . هدف از ساخت این هلیكوپتر درگیر شدن و نابود كردن وسایل زرهی و مواضع دشمن در فواصل معین است . هلیكوپتر آپاچی در ماموریتهای خودمیتواند تا حدودی مستقل عمل كند كه به دلیل سیستمهای پیشرفته هدایت و ناوبری و سلاحهای گوناگون میباشد .
نقاط ضعف آپاچی
به طور عمومي هليكوپترهاي آپاچي بر خلاف ظاهر ترسناك و پر ابهت خود ضعفهاي زيادي دارند كه با دانستن اين نقاط ضعف ميتوان به راحتي به آپاچي ضربه زد و حتي اين هليكوپتر را نابود كرد . هدف از ساخت اين هليكوپتر درگير شدن و نابود كردن وسايل زرهي و مواضع دشمن در فواصل معين است . هليكوپتر آپاچي در ماموريتهاي خودميتواند تا حدودي مستقل عمل كند كه به دليل سيستمهاي پيشرفته هدايت و ناوبري و سلاحهاي گوناگون ميباشد .
در ماموریتهای هلیكوپتر آپاچی یك نقص عمده در هلیكوپتر آپاچی شناسایی شد كه آسیب پذیری زیاد این هلیكوپتر در برابر حملات نیروی زمینی یا آتش نیروی های زمینی (آتش پدافند و موشكهای دوش پرتاب و .... ) بود . در جنگ دوم عراق در سال2003 حدود80% هلیكوپترهای آپاچی بر اثر آتش زمینی آسیب دیدند و در جاهای كوهستانی آسیب پذیری بیشتری دارند و عموما هلیكوپتر آپاچی در جنگ شهری و یا در برابر نیروهایی كه كمین كرده اند ضعف دارد . زیرا نیروهای پیاده از حفاظت بیشتری برای استتار و مخفی شدن برخوردار هستند و هلیكوپتر آپاچی هم نمیتواند در اكثر مواقع این كمین ها را شناسایی كند . در جنگ عراق نیروهای عراقی و نیروهای شورشی بعد از جنگ با هدف قرار دادن سیستم كنترل هلیكوپتر و ورودی و خروجی موتورهای هلیكوپتر بارها باعث صدمه دیدن و فرود اظطراری و یا حتی از كار افتادن این هلیكوپتر شده است . هلیكوپتر آپاچی در برابر آتش سلاحهایی مانند مسلسل هم تا حدی آسیب پذیر است و این هلیكوپتر برای حمله به هدف از فاصله بیشتر از 850 متر استفاده میكند. از دیگر نقاظ ضعف این هلیكوپتر آپاچی این اسن كه تنها میتواند به روی یك هدف تمركز كند و با یك هدف درگیر شود و در صورت وجود تعداد زیادی هدف و فاصله داشتن اهداف آسیب پذیر و ناكارامد است .
برای مقابله با این وضعیت دشوار در نقاط مختلف هلیكوپتر ژره محافظ بیشتر استفاده كرده اند ولی با وجود تمام این سخنان هلیكوپتر آپاچی از سایر هلیكوپترها دیگر موفق تر است به دلیل آنكه تسلیحات بیشتری حمل میكند و سرعت بیشتری دارد و از قدرت مانور زیادی برخوردار است . هلیكوپتر آپاچی با تمام ضعفهایی كه دارد مقاوم ترین و موفق ترین هلیكوپتر ارتش آمریكا است و با توجه امكان استفاده از موشكهای سایدوایندر امكان درگیری و نبرد با هواپیماها را هم دارد . از هلیكوپتر های آپاچی بیشتر به صورت تركیبی استفاده میشود یعنی اینكه در یك گروه به پرواز در می آیند و یك گروه وظیفه حمله به اهداف را دارد و گروه دیگر برای پشتیانی از هلیكوپترهای مهاجم در برابر خطرات است . از هلیكوپتر آپاچی برای پشتیبانی نیروی زمینی و هدایت آتش توپخانه هم استفاده میشود.
معرفی نمونه های مختلف هلیكوپتر آپاچی
- هلیكوپتر آپاچی مدل ای AH-64A:
این نمونه مدل اولیه این هلیكوتر است و هم اكنون در حال جایگزینی با نمونه جدیدتر هلیكوپتر آپاچی یعنی لانگ بو میباشد .
ـ هلیكوپتر آپاچی مدل دی AH-64D :
این هلیکوپتر پس از انجام تغییراتی جامع AH 64D خوانده می شود.
تغییرات عمده ای در سیستمهای آن انجام پذیرفت و به رادار کنترل آتش با امواج میلیمتری نورثروپ گرومن (( لانگ بو و موشکهای هلفایر لاکهید مارتین مجهز گردید.
تمامی هلیکوپترهای AH-64A موجود در نیروی زمینی امریکا در حال بهسازی می باشند تا به نوع AH-64D تبدیل گردند. کشورهای بریتانیا و هلند نیز این مدل را برای ارتش خود انتخاب کرده اند. در بریتانیا این هلیکوپتر به وسیله شرکت وستلندمونتاژ و با موتور رولز- رویس توربومکا RTM322 مجهز و با مشخصه WAH-64 خوانده خواهدشد.
تمامی هلیکوپترهای آپاچی مدلD به رادار لانگ بو نصب شده روی دیرک عمودی ملخ اصلی، مجهز نمی گردند. برای مثال هلیکوپترهایی که قرار است به کشور هلند صادر گردند در ابتدا فاقد چنین راداری خواهند بود.
هنوز اجازة رسمی برای صدور مدل مجهز به رادار به برخی مناطق جهان صادر نشده است. به همین دلیل وقتی AH-64D در نمایشگاه هوایی دبی در ماه نوامبر سال 1997 به نمایش درآمد، فاقد این رادار قارچی شکل روی دیرک عمودی ملخ اصلی بود.
این پرواز آزمایشی، با هلیکوپتر بدون رادار مذکور صورت گرفت و هدف از پرواز، آزمایش ویژگیها و سیستمهای نوین هدفگیری این ماشین پرنده بود.
تغییرات مهم در مدل D
:تغییرات این نوع جدید نسبت به نوع پیشین به ویژه در داخل کابین بسیار چشمگیر است.
کارکرد پروازی عالی و واکنش بی نظیر فرامین آپاچی درست به همان اندازة سیستمهای ماموریت موجود جالب است. فرامین پروازی کاملا متعادل و هماهنگ و نشانه گیری و قفل کردن روی هدف با استفاده از سنجشگرهای فروسرخ و تلویزیونی بسیار راحت است.
جدا از رادار قارچی شکل که نمای ظاهری این پرندة جدید را دگرگون ساخته، محفظة بزرگ تجهیزات الکترونیک پرواز آن نیز از دیگر تغییراتی است که خودنمایی می کند و از دماغه تا نزدیکی بالچه هلیکوپتر امتداد دارد. این پوششهای بزرگ ساخته شده از مواد مرکب، سیستمهای الکترونیک پروازی مختلفی را در خود جاداده است
این سیستمها عبارتند از:
سیستم هدفیابی و نشانه گذاری(TADS )،سیستم دید در شب خلبان(PNVS )( هر دو ساخت شرکت لاکهید مارتین ) و همچنین کمپرسور مربوط به سیستم کنترل محیطی تجهیزات الکترونیک پرواز.
پوشش سمت راست و پایین به گونه ای است که ورود به کابین خلبان و کمک خلبان را آسان می سازد. سیستم الکترونیک پروازی این هلیکوپتر بر مبنای جابه جا کنندة دادة 1553B و پردازشگرهای 32 بیتی می باشد. این سیستم به جای ساختار تک کاناله، دارای ساختاری سه کاناله می باشد و در صورت از کار افتادن یکی از پردازشگرها نیز به توانایی عملیاتی و رزمی هلیکوپتر خللی وارد نمیآید حال آنکه در انواع پیشین آپاچی این توانایی تنها به یک سیستم تک کاناله بستگی داشت. سیستم پیشین مجهز به 13 پردازشگر بود و از 9 زبان نرم افزاری گوناگون استفاده می کرد حال آنکه در سیستم جدید تمامی اجزا با استفاده از زبان برنامه نویسی ADA کار می کنند.
در سیستم ناوبری نیز بهسازیهای مشابهی انجام شده است. در AH-64A سیتم تعادل وضعیت و تعادل سمتی به صورت داپلر و ساخت شرکت لیتون می باشد که می تواند در حدود 20 پا (6متر ) جابه جایی را نادیده بگیرد. با چنین سیستمی باید هر چند وقت یکبار از فراز نقطة مرجع شناخته شده ای پرواز کرد. اما در AH-64D که از سیستم مکانیابی جهانی ( GPS ) استفاده می کند نیازی به پرواز اضافی بر فراز نقطة مرجع نمی باشد، چنین سیستمی می تواند عمل مکانیابی را با خطایی حدود 10 متر با دقت انجام دهد.
مشخصات:
تعداد خدمه
|
۲ نفر
|
ارتفاع
|
۳.۸۷ متر
|
قطر پروانه
|
۱۴.۶۳ متر
|
وزن خالص
|
۵.۱۶۵ كیلوگرم (بدون سوخت و اسلحه)
|
وزن قابل حمل
|
۸۰۰۰ كیلوگرم
|
حداكثر وزن هنگام برخواست
|
۹.۵۲۰ كیلوگرم
|
نیروی محركه
|
موتور توربوشفت General Electric T701
|
حداكثر سرعت
|
۲۷۳ كیلومتر در ساعت
|
برد عملیاتی
|
بدون سوخت گیری ۴۸۰ كیلومتر
با سوخت گیری ۱۹۰۰ كیلومتر
|
ارتفاع پروازی
|
حداكثر ۶۴۰۰ متر
|
سرعت صعود
|
۱۳ متر در ثانیه
|
سلاح ها
توپ خودكار 30 میلی متری با 1200 گلوله
موشكهای :
هل فایر 1 و 2
AIM-92 Stinger
AIM-9 Sidewinder
AGM-122 Sidearm
Hydra 70
مشتریان بین المللی اپاچی:
آپاچی بالگرد بسیار توانایی است بنابراین توانسته به خوبی در بازار جهانی نفوذ کند.علاوه بر آمریکا(که حدود ۷۴۱ فروند آپاچی که ۵۰۰ فروند آن از نوع D هستند،در اختیار دارد)آپاچی توسط بسیاری دیگر از کشور ها به خدمت گرفته شده است.
اسراییل
نیروی هوایی اسراییل اولین آپاچی های خود را در اوایل دهه ۱۹۹۰ به خدمت گرفت که تعداد کلی آن ها ۴۲ فروند بود.در سال ۲۰۰۰ اسراییل تمایل خود را برای به خدمت گرفتن ۴۸ فروند AH_64D برای جایگزینی کبرا های خود، به آمریکا اعلام کرد اما آمریکا بی میلی خود را برای به اشتراک گذاشتن تکنولوژی این بالگرد ها با اسراییل اعلام نمود.۶ فروند AH_64D نیز به دلیل اینکه آمریکا فکر می کرد که این بالگرد ها برای شهروندان فلسطینی خطرناک هستند نیز به اسراییل تحویل داده نشدند.در نیروی هوایی اسراییل AH_64A پتن(Peten)نامیده می شود و AH_64D ها هم به سراف(Saraph)مشهورند.آپاچی های اسراییل در درگیری های اسراییل با گروهک های حماس و حزب الله شرکت داشته اند و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشتند.(گر چه این نبرد ها چریکی بودند.)در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که قرارداد عرضه ۵۰ فروند AH_64D Saraph بین آمریکا و اسراییل بسته شده است.
-
حداکثر برد پروازی آپاچی با مخزن سوخت خارجی ۱۹۰۰ کیلومتر است.
ضمنا بد نیست بدانید که برای انتقال آنها از پایگاههای خود به مناطق جنگی معمولا از هواپیماهایC_17 یاC_5 استفاده می گردد.
بریتانیا
نیروی زمینی بریتانیا از نسخه اصلاح شده AH_64D Longbow Apache استفاده می کند.نسخه آپاچی مخصوص بریتانیا WAH_64 یا آپاچی AH_1 نامیده می شود.این بالگرد در طی مناقصه نیروی زمینی بریتانیا برای یک بالگرد تهاجمی،بالگرد تایگر که ساخت مشترک آلمان و فرانسه بود را شکست داد و وارد خدمت شد.این بالگرد از موتور انگلیسی ساخت رولزرویس استفاده می کند و همچنین ملخ این بالگرد قابلیت تا شدن را دارد بنابراین از این بالگرد به راحتی میتوان برروی کشتی استفاده کرد.WAH_64 نیروی زمینی بریتانیا از عملیات های این نیرو در جنوب افغانستان حمایت میکند.آپاچی های بریتانیایی از تسلیحات انگلیسی همچون موشک ضدتانک اریکسون استفاده می کنند.بریتانیا ۶۷ فروند از این بالگرد را در خدمت دارد.
هلند
نیروی هوایی سلطنتی هلند تمایل خود را برای به خدمت گیری آپاچی در اواخر دهه ۱۹۸۰ ابراز کرد.در سال ۱۹۹۴،در طی یک مناقصه بین بالگرد های آپاچی،تایگر و سوپرکبرا،دولت هلند آپاچی را برنده این مناقصه اعلام نمود.این بالگردها در سال ۲۰۰۱ به استاندارد AH_64D ارتقا یافتند.آپاچی های هلند از عملیات های این نیرو در افغانستان و عراق حضور دارند.در اواخر سال ۲۰۰۹ اعلام شد که هلند ۳۰ فروند لانگبو آپاچی(AH_64D)در اختیار دارد.
عربستان سعودی
پس عملیات طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱ و عملکرد موفق آپاچی های آمریکا در آن،دولت عربستان سعودی تمایل خود را برای خرید ۱۲ فروند آپاچی اعلام نمود و این فروش با توافق آمریکا انجام شد.در ژوئن ۲۰۰۶،عربستان سعودی با اعطای میلیون ها دلار به شرکت بویینگ،خواستار ارتقای آپاچی های خود تا سطح D شد.آپاچی های عربستان در حمله به شورشیان حوثی در جنوب یمن نقش عمده ای ایفا کردند.
دیگر کاربران و کاربران آینده
امارات متحده عربی ۳۰ فروند AH_64A های خود را در بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ تحویل گرفت.حالا آن ها به استاندارد AH_64D ارتقا داده شده اند.در سال ۲۰۰۵ کویت ۱۶ فروند AH_64D لانگبو آپاچی سفارش داد.مصر نیز ۳۵ فروند لانگبو آپاچی در اختیار دارد و ۱۲ فروند دیگر از همین نوع سفارش داده است.در سپتامبر ۲۰۰۳،یونان ۱۲ فروند AH_64D سفارش داد.یونان ۲۰ فروند AH_64A نیز در اختیار دارد.سنگاپور نیز ۲۰ فروند AH_64D سفارش داده است که تحویل آن ها از مه ۲۰۰۳ آغاز شده است.ژاپن نیز ۵۵ فروند AH_64D لانگبو آپاچی سفارش داده است که آن ها توسط کمپانی فوجی تحت عنوان AH_64DJP در حال تولید هستند.